Ansam Barakat
Als gevolg van de onstuitbare opmars van sociale media in het leven van jongeren wordt de impact ervan op hun mentale gezondheid een steeds belangrijker maatschappelijk vraagstuk. Ondanks de grote rol die sociale media in het leven van jongeren spelen zien we, in de klinische praktijk van de GGZ, dat de huidige behandelmethoden onvoldoende rekening houden met de impact van sociale media op de psychische gezondheid van jonge patiënten.
Hoewel platforms zoals TikTok, Instagram en YouTube positieve effecten kunnen hebben, zoals sociale steun en crisisondersteuning, zijn de negatieve gevolgen zorgwekkend. Intensief gebruik van sociale media hangt samen met depressie, angststoornissen, slaapproblemen, suïcidale gedachten en een negatief lichaamsbeeld. Vooral algoritmes van platforms zoals TikTok en Instagram versterken het probleem door schadelijke inhoud systematisch te promoten.
Ondanks de grote rol die sociale media spelen in het leven van jongeren, blijft dit thema in de geestelijke gezondheidszorg (ggz) grotendeels onbesproken. Jongeren voelen zich vaak onbegrepen of negatief beoordeeld, wat hen ervan weerhoudt hun online ervaringen te delen. Hierdoor missen zorgverleners waardevolle inzichten en kansen om jongeren beter te ondersteunen in hun gebruik van sociale media.
Dit project wil deze kloof dichten. Door actieonderzoek in samenwerking met jongeren en zorgverleners onderzoeken we hoe sociale mediagebruik bespreekbaar kan worden gemaakt in behandelsessies. We richten ons op de ervaringen en behoeften van jongeren en ontwikkelen we samen met de jongeren en behandelaren interventies om zowel jongeren als zorgverleners te ondersteunen. Het project streeft naar meer bewustzijn van de impact van sociale media en praktische tools voor integratie van dit thema in de ggz. De kennis die door dit project wordt gegenereerd, kan direct worden geïntegreerd in het curriculum van relevante opleidingen. Studenten leren hoe ze kunnen reageren op de uitdagingen die sociale media met zich meebrengen in de klinische praktijk, wat hen beter voorbereidt op hun toekomstige rol als zorgprofessionals.