13 januari 2025

Jolien van der Geugten

De mentale gezondheid van hoogbegaafde jongeren: wat kunnen zij zelf doen?

Hoogbegaafde jongeren (16-22 jaar) die hun mentale gezondheid met ups en downs ervaren, voelen zich vaak onbegrepen en hebben moeite met aansluiting vinden in het onderwijs. Dit kan leiden tot negatieve gedachten, somberheid, schooluitval en soms zelfs suìˆcidale gedachten. Deze jongeren zitten op de middelbare school, volgen een opleiding aan de universiteit, het HBO of MBO, of zijn uitgevallen en zitten daardoor thuis.

Uit interviews met deze jongeren blijkt dat zij zich op goede dagen energiek en productief voelen, maar op slechte dagen neerslachtig zijn, en last hebben van uitstelgedrag en moeite met zelfzorg ervaren. Dit komt volgens de jongeren onder andere door onbegrip van de omgeving, gebrek aan passende sociale interactie, hoge verwachtingen gerelateerd aan hun hoogbegaafdheid en slecht slapen. Volgens deskundigen en hoogbegaafde volwassenen vinden deze jongeren om hulp vragen lastig en is meer kennis over hoogbegaafdheid nodig bij jongeren en hulpverleners.

Onderzoekers van het Lectoraat GGZ-Verpleegkunde, twee ervaringsdeskundige jongeren en een hoogbegaafdheiddeskundige hebben in een eerder project een tool ontwikkeld waarmee hoogbegaafde jongeren inzicht kunnen krijgen in hoe zij hun mentale gezondheid ervaren en waar zij meer aandacht aan willen besteden om hun welbevinden te vergroten.

Het vervolgonderzoek richt zich op de implementatie van deze tool. Resultaten van dit project zullen belangrijk zijn voor curricula van opleidingen rondom zorg, welzijn en onderwijs, maar ook voor docenten, studiebegeleiding en studiesucces van hoogbegaafde jongeren in HBO en MBO en op de universiteit.

Centre of Expertise
Preventie in Zorg en Welzijn

coe-preventie@inholland.nl

CoE Preventie op social media

Nieuwsbrief ontvangen?

Inschrijven